Drikker du vand nok?

Publiceret i: Uncategorized | 0
vand

Vores kroppe kan ikke fungere uden væske. Selvom det ikke altid føles sådan, når sulten trænger sig på, kan vi faktisk leve i op til flere uger uden mad. Det er dog en helt anden sag, når det handler om væske. Allerede efter få dage uden væske vil det være kritisk for kroppen, og i værste fald kan væskemangel i flere dage føre til døden. Derfor er det altså også utrolig vigtigt, at du drikker væske – og det er vigtigt, at du drikker væske nok. Hvis du ikke drikker væske nok, vil du opleve forskellige gener. Blandt andet kan du opleve hovedpine og dehydrering, hvis du ikke får nok væske. Herunder kan du læse mere om, hvorfor det er vigtigt at drikke vand hver dag, samt hvordan du kan forøge dit daglige væskeindtag.

Hvor meget vand skal man drikke?

Man siger, at man skal drikke helt op til 2,5 liter væske om dagen. Denne væske skal hovedsageligt være vand, men vandet kan suppleres op med blandt andet the og kaffe. Nogle tror, at alkohol også kan medregnes i væskeregnskabet, men dette er helt forkert. Har du nogensinde lagt mærke til, at du er ekstremt tørstig dagen efter, du har drukket alkohol? Dette skyldes blandt andet, at alkohol er vanddrivende. Væsken forsvinder altså fra din krop, når du drikker meget alkohol, og derfor føler du tørst.

Hvor meget vand du skal drikke, afhænger af din størrelse og dit energiforbrug. Hvis du eksempelvis har svedt meget, skal du drikke mere vand end sædvanligt for at opretholde væskebalancen.

Hvorfor skal man drikke vand?

Du skal ganske enkelt drikke vand, fordi din krop har brug for det. For at kunne overleve, skal din krop have væske. Hvis du ikke får væske nok, vil din krop reagere. Rigtig mange oplever hovedpine, når de ikke får væske nok – og dette er måske et af de hyppigste symptomer på væskemangel. Hovedpine kan altså være et tegn på væskemangel. Et andet symptom på væskemangel er naturligvis tørst. Derfor er det også vigtigt, at du drikker, når du er tørstig. Hvis du slet ikke husker at drikke, kan det føre til dehydrering. Dette oplever mange især på varme dage, hvor væsken hurtigere forsvinder fra kroppen.

Sådan sørger du for at få væske nok

2,5 liter væske kan lyde af meget, og mange synes også, det kan være svært at drikke al den væske, der anbefales. Der er dog nogle smarte måder, hvorpå du kan indtage væsken, så det ikke virker så voldsomt. Først og fremmest indtager vi naturligt cirka en liter væske gennem maden. Allerede her er det nødvendige væskeindtag altså blevet betydeligt mindre. Den resterende væske kan du få gennem forskellige kilder.

Det er en rigtig god ide at gøre det til en vane at drikke vand. Du kan for eksempel gøre det til en vane, at du skal drikke en halv liter vand, inden du spiser morgenmad og aftensmad, og inden du går fra kontoret om eftermiddagen. Derudover kan du drikke the, kaffe og mælk som en del af væsken. Du kan gøre det lettere for dig selv at få den nødvendige væske ved at snyde mere væske ind gennem maden. Suppe er eksempelvis en glimrende kilde til væske. Du kan finde mange flere tips til at drikke mere vand her.

Del artiklen på de sociale medier!     Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail

Skriv en kommentar