Sandheden om blomkål

posted in: Mad | 0

Blomkål er en overset og undervurderet grøntsag. Den har så mange egenskaber, som du og din krop har godt af. Den kan tilberedes på et utal af måder. Så hvis du mener, du ikke kan lide blomkål, har du blot ikke fundet ud af at tilberede den på den rigtige måde endnu.

Det behøver ikke engang tage ret lang tid at tilberede det sunde hoved, for blomkåls kogetid er så godt som ikke eksisterende, en tur ned i letsaltet vand med en temperatur lige under kogepunktet, så blomkålen ikke bliver sønderkogt. Endvidere er blomkål i dens sæson også billig mad.

Dansk blomkål hører sommeren til

Du kan købe blomkål hele året, men dansk blomkål har sæson fra juni til og med november, og i den periode smager blomkålen af mest, for den danske blomkål smager af mere end de blomkål, vi får fra udlandet.

Så snup et par stykker, når nu du er hos grønthandleren. Blomkål kan holde sig i køleskabet i op til en måned, hvis du opbevarer det i en plastikpose.

Blomkålens familie

Blomkålen er i familie med hvidkål, men smager meget mindre af kål. Ud over den almindelige – måske lidt kedeligt udseende – hvide blomkål findes der også en lysegrøn, en lilla og en orange blomkål. Den lysegrønne hedder Romanesco og har været dyrket i Italien i flere hundrede år, mens den lilla og den orange er en slags mutanter af den hvide blomkål.

Spis dig ung og sund i blomkål

Alle typerne af blomkål er utroligt rige på fibre og vitaminer, som bl.a. styrker dit immunforsvar. Herudover indeholder blomkål allicin, som også findes i hvidløg, og som kan dæmpe betændelse og virke hæmmende på ældningsprocesserne i kroppen. Endelig indeholder blomkål også ret meget folat, som man mener kan beskytte mod brystkræft og hjerte-kar-sygdomme.

Blomkål opskrifter

Hvad skal du så gøre ved denne sunde og nærende grøntsag for at få gavn af alle dens egenskaber? Du kan f.eks. spise blomkål rå i en salat med blomkål, ristede nødder, tørret frugt, grønt drys og en god olie-eddike-dressing.

Den mest almindelige måde at tilberede blomkål på er nok maskeret blomkål med rejer, som er kogt blomkål, der er overhældt med en mayonnaisedressing evt. smagt til med lidt karry. Massevis af rejer oven på og evt. serveret med æg og tomater og pyntet med dynger af dild.

Et par andre vel nok lige så kendte retter er stuvet blomkål eller blomkålssuppe, men du kan også lave gratineret blomkål eller farseret blomkål i ovnen. Farseret blomkål er lidt en pendant til fyldt hvidkål, hvor opskriften jo som bekendt er at udhule hovedet og fylde det med fars, hvor man i farseret blomkål omvendt kommer blomkålshovedet ind i farsen.

Få mange flere lækre opskrifter på blomkålsretter her!

Til alle dagens måltider

Du kan spise blomkål til alle dagens måltider. Her får du nogle forslag:

  • Morgenmad – brød bagt på blomkålsris i stedet for på mel
  • Frokost – kold, maskeret blomkål
  • Aftensmad – farseret blomkål
  • Snack – salat med rå blomkål
  • Natmad – blomkålssuppe

God fornøjelse!

Del artiklen på de sociale medier!     Facebooktwitterpinterestmail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *